Apple v tichosti spustil katalog audioknih namluvených umělou inteligencí a přiblížil tak konec lidských vypravěčů. Strategie však již nyní čelí kritice za to, že si klade za cíl vygenerovat více peněz na úkor umělecké hodnoty. Informoval o tom list The Guardian.
Popularita audioknih v posledních letech explodovala, což nalákalo některé technologické společnosti. V popředí stojí Amazon se svou dceřinou společností Audible a nedávno se připojilo Spotify, které slíbilo 300 000 titulů.
Apple nyní spustil projekt audioknih namluvených AI. Učinit tak měl již v listopadu, avšak nakonec k tomu nedošlo kvůli propouštění v Meta Platforms a chaosu kolem převzetí Twitteru. Tyto události totiž vznesly nad technologický trh černý mrak.
Death of the narrator? Apple unveils suite of AI-voiced audiobooks https://t.co/eM7LmNqsvE
— The Guardian (@guardian) January 4, 2023
The Guardian napsal, že Apple v posledních několika měsících oslovil jako možné partnery nezávislé vydavatele audioknih, jimž sdělil, že ponese náklady na výrobu a autoři budou dostávat licenční honoráře z prodeje. Vydavatelé zapojení do projektu následně byli nuceni podepsat dohodu o mlčenlivosti, což odráží notoricky známou snahu Apple své projekty utajit.
Žádná přidaná hodnota
Namluvené audioknihy digitálním hlasem mohou tento sektor změnit. Na tom se shodují vydavatelé, autoři a literární agenti. Mnozí z nich jsou ale skeptičtí. „Vypravěč přináší během čtení audioknihy zcela nový rozsah umění a my věříme, že se jedná o mocnou věc,“ myslí si David Carton, který v segmentu audioknih pracuje.
Řekl, že audioknihy jsou něčím odlišným oproti tištěným knihám, ale stále mají přidanou hodnotu coby umělecká forma. „Když máte opravdu skvělou knihu a opravdu talentovaného vypravěče, přicházíte s něčím zvláštním. Do toho se vyplatí investovat.“
Literární agentka z Kanady Carly Watters se domnívá, že ve strategii Apple nevidí z literárního hlediska ani z hlediska zákazníka žádnou hodnotu. „Firmy vidí, že mohou vydělat peníze. Chtějí vytvářet obsah, ale to je vše,“ řekla. „Zákazníci tohle poslouchat nechtějí.“
Jako výhodu lze bez debat označit nízkou nákladovost během výroby. Produkce audioknihy s lidským hlasem může trvat týdny a stát tisíce dolarů.
Apple není jediným gigantem, který z toho důvodu tuto možnost zkoumá. Pokoušely ji i firmy Amazon a Google. Lze však očekávat, že vzbudí bouřlivé reakce.