Výrobci chytrých telefonů každoročně bombardují trh novými a novými modely včetně amerického giganta Apple. Jeho iPhone se stal luxusem, po jehož upgradu co rok touží masy. Je to ale důsledek marketingu a psychologie spíše než přínosných inovací.
Je na čase položit si otázku, zda má smysl si každý rok pořizovat nový chytrý telefon. Jako ideální produkt pro hledání odpovědi může posloužit nový vlajkový model společnosti Apple iPhone 15 a jeho varianty 15 Plus, 15 Pro a 15 Pro Max.
Tyto modely sice přinášejí novinky v podobě lehčího a odolnějšího titanového těla, k oběma stranám zaobleným bokům, zase o něco lepšímu výkonu, USB-C portu a dalším novinkám, hovoříme však stále o kosmetických změnách spíše než o velkých inovacích.
Jak upozorňuje web PhoneArena, od roku 2007 si získal iPhone jedinečné postavení na trhu určitě díky inovacím. Apple představil masový, ale luxusní produkt, který se stal synonymem úspěchu, stylu a modernosti.
Aktuální oblibu iPhonu však lze shrnout jako vliv velmi precizních marketingových kampaní, ikonických designových prvků a jisté aury exkluzivity, kterou z nějakého důvodu nemá nikdo jiný než Apple, upozornil PhoneArena.
Jde o pocit, nikoli potřeby
iPhone není jenom chytrý telefon. Je to produkt, s jehož pomocí vyjadřují uživatelé svou identitu a možná i příslušnost k určité společenské vrstvě. Nad potřebou vlastnit nový iPhone pro jeho nové funkce tak vítězí psychologie.
Apple uvede nový iPhone a média, influenceři a obyčejní uživatelé cítí vzrušení z něčeho nového. Nové funkce tak doslova blednou pod tíhou explozivních emocí. Apple si je všech těchto „emocionálních“ tlačítek vědom a podle toho i jedná.
Prostřednictvích reklam například vypráví dojemné příběhy o tom, jak jeho produkty zachraňují životy. Výsledkem je, že nový iPhone 15 vlastně fanoušci Apple nepotřebují pro nové funkce, ale dobrý pocit.
Technologičtí giganti však chrlí jeden nový model vedle druhého, neboť chytré telefony už prakticky nepustíme z ruky. Čím více se stává mobilní telefon součástí našeho života, tím snáze si ospravedlníme pořízení nového modelu.