Šokující odhalení, které přinesl únik marketingové prezentace společnosti Cox Media Group (CMG), vyneslo na světlo znepokojivé praktiky odposlouchávání, které pronikly do technologického průmyslu. Podnítilo spekulace o soukromí spotřebitelů používajících chytrá zařízení.
Mnozí se mohou domnívat, že se jedná o pouhou konspiraci. Přední odborníci však tvrdí, že se z toho stalo mnohamiliardové odvětví. Důsledky pro uživatele spolu s vehementním popíráním ze strany velkých technologických společností vyvolávají zásadní otázky týkající se soukromí, souhlasu a budoucnosti shromažďování údajů.
It turns out your phone really is listening to you 👀
— Breakfast Television (@breakfasttv) September 4, 2024
Marketing firm Cox Media Group, whose clients include Facebook and Google, has privately admitted that it listens to users’ smartphone microphones, and places ads based on the information that is picked up.
👀👀👀 pic.twitter.com/SSiWHOXwdf
Za účelem cílení reklamy
Únik informací, který odhalil software „Active Listening“ společnosti CMG, naznačil, že společnosti mohou využívat mikrofony v chytrých zařízeních ke shromažďování údajů o konverzaci v reálném čase s cílem vytvořit cílenou reklamu. „Co by to znamenalo pro vaše podnikání, kdybyste se mohli zaměřit na potenciální klienty, kteří ve svých každodenních rozhovorech aktivně hovoří o potřebě vašich služeb?“ zněla otázka ve zprávě. Popsaná metoda by inzerentům umožnila cílit na spotřebitele na základě jejich diskusí, čímž by se smazaly hranice souhlasu a soukromí.
Odborník na bezpečnost údajů Andy LoCascio rozvedl důsledky tohoto úniku. Poukázal na to, že mnoho spotřebitelů nevědomky souhlasí s tím, aby aplikace měly přístup k jejich mikrofonům, a to prostřednictvím složitých podmínek služby. „Problém je v tom, že forma souhlasu je faustovskou dohodou typu „všechno nebo nic“,“ řekl LoCascio.
Osvětlil, jak uživatelé nakonec souhlasí se sledováním, aniž by si toho byli vědomi. V kombinaci se skutečností, že „u většiny zařízení neexistuje žádný stav zařízení, kdy je mikrofon neaktivní“, to podtrhuje, jak může docházet k neustálému sledování.
Velké společnosti odposlouchávání popírají
Navzdory znepokojivým odhalením technologičtí giganti (Google, Amazon, Facebook a Microsoft) důrazně popřeli jakoukoli účast na službě CMG Active Listening. Každá ze společností poskytla prohlášení vyvracející tato obvinění.
Společnost Meta ujišťuje: „Meta nepoužívá mikrofon vašeho telefonu k reklamám a veřejně o tom informujeme již několik let.“ Společnosti Amazon a Google rovněž zopakovaly, že nemají žádné plány ani partnerství se společností CMG týkající se tohoto programu.
Přesto toto prohlášení velkých technologických společností vytváří mezi uživateli atmosféru nedůvěry. Odbornice na ochranu soukromí Sharon Polskyová se podělila o postřehy týkající se širších důsledků. Uvedla: „Vznikl tak celý průmysl zprostředkovatelů dat, který má nyní hodnotu miliard.“ Pokud mohou společnosti prodávat zachycené hlasové údaje různým klientům, od inzerentů po pojišťovny, je obtížné zjistit plný rozsah zneužití údajů a potenciálních rizik krádeže identity, kterým čelí veřejnost.
Vzhledem k tomu, že pojem aktivního odposlechu zakotvil v povědomí spotřebitelů, je i nadále důležité, aby uživatelé rozuměli svým právům na ochranu údajů a přijali relevantní opatření, jako je úprava oprávnění aplikací nebo odstranění nepotřebných aplikací. Nakonec, i když popírání ze strany technologických společností může poskytnout určité uklidnění, absence dostatečného právního rámce na ochranu soukromí spotřebitelů vyvolává vážné obavy. „V dnešní době nemůžete věřit nikomu,“ uzavírá LoCascio a podporuje tak opatrnost ve stále se vyvíjejícím digitálním prostředí.