Nedávná odhalení společnosti Instagram týkající se řízení kvality videí vyvolala významné diskuse, zejména mezi tvůrci obsahu, kteří se snaží na této platformě prosperovat. Šéf Instagramu Adam Mosseri v upřímné relaci „Ask Me Anything“ objasnil, jak se kvalita videa mění v závislosti na zapojení publika a rychlosti internetu.
Toto přiznání zásahů vyvolalo různé reakce uživatelů. Obávají se, že algoritmické úpravy platformy mohou novým nebo méně populárním tvůrcům ztížit možnost zazářit.
Ve videu sdíleném na Instagramu Mosseri vysvětlil, že kvalita videa na platformě není pevně daná, ale přizpůsobuje se. Prohlásil: „Obecně chceme při sledování videa, příběhu, karuselu nebo fotografie zobrazovat video v nejvyšší možné kvalitě.“ Pokud však video nedosahuje trvalého počtu zhlédnutí, zejména po počátečním nárůstu, společnost sníží jeho kvalitu. „Pokud něco není sledováno delší dobu, přejdeme na video nižší kvality,“ řekl. Osvětlil tak dynamický systém, který je v souladu s měnícími se trendy zapojení publika.
Instagram is downgrading video quality for clips that receive fewer views.
— ATC Digital Academy (@AfricaTweetChat) October 28, 2024
Creators may notice a reduction in video quality for their less popular posts, potentially affecting engagement. pic.twitter.com/QVtXRc0WYn
Demotivující pro nové tvůrce
Uživatelé upozorňují, že takový systém by mohl neúmyslně zvýhodňovat zavedené tvůrce obsahu před nováčky. Potlačoval by tak jejich potenciál k růstu publika. Mosseri tyto obavy uznal a potvrdil, že úpravy kvality mají větší váhu pro tvůrce, kteří již mají významnou sledovanost. „Není to binární práh, ale spíše klouzavá škála,“ dodal. Algoritmus je tedy založen spíše na souhrnném výkonu obsahu než na kvalitativních preferencích jednotlivých diváků.
Probíhající diskuse na webu Threads po Mosseriho komentářích odráží frustraci mnoha uživatelů. Jeden z uživatelů poznamenal: „Teď už vím, proč moje stará videa vypadají, jako bych je natáčel mikrovlnnou troubou.„ Poukazuje na nespokojenost s viditelným poklesem kvality v průběhu času. Panují obavy, že tato dynamika může odradit začínající tvůrce videí, kteří jsou při získávání sledujících silně závislí na vizuální atraktivitě. „Bylo to demotivující,“ postěžoval si další uživatel a poukázal na to, že kvalita může být v začátcích tvůrce videa klíčová.
Navzdory kritice Mosseri zdůraznil, že rozdíly v kvalitě videí „nejsou velké“. Prohlásil: „Zdá se, že kvalita je mnohem důležitější pro původního tvůrce… než pro jeho diváky.“ Uživatelé se však nadále ptají na důsledky takové politiky pro jejich tvůrčí úsilí. Mosseriho ujištění, že zapojení do videa závisí spíše na obsahu než na kvalitě, zřejmě přehlíží vliv technické prezentace na vnímání diváky.