Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit způsob, jakým vyhledáváme informace. Místo tradičních vyhledávačů, jako je Google nebo Seznam, se stále více lidí obrací k AI nástrojům, které slibují rychlé a relevantní odpovědi. Nová studie však ukazuje, že cesta k dokonalosti je ještě dlouhá a trnitá, a že současné AI vyhledávače zpráv mají vážné problémy s přesností.
Studie z Columbia Journalism Review zjistila, že AI vyhledávače chybují v ohromujících 60 procentech případů, když mají identifikovat zdroje zpráv. Vědci testovali osm různých AI nástrojů, včetně populárních ChatGPT Search, Perplexity nebo Grok 3.
Výzkumníci náhodně vybrali 200 zpravodajských článků od 20 vydavatelů, upřesnil server TechSpot. Zajistili, aby se při použití citovaného úryvku z článku každý článek vrátil mezi prvními třemi výsledky vyhledávání na Googlu. Poté provedli stejný dotaz v rámci každého testovaného nástroje a hodnotili přesnost podle toho, zda vyhledávač správně citoval článek, zpravodajskou organizaci a URL. Výsledky byly alarmující, upozornil server Ars Technica.
“Collectively, the AI search engines provided incorrect answers to more than 60% of queries.” ~ @CJR
— Gisele Navarro (@ichbinGisele) March 11, 2025
🔗 https://t.co/57OYuI2lK9 pic.twitter.com/nbaNB51fwm
Chybovost se mezi jednotlivými AI vyhledávači lišila. Pomocí Perplexity byly nesprávné informace poskytnuty ve 37 procentech testovaných dotazů, zatímco ChatGPT Search nesprávně identifikoval 67 procent (134 z 200) článků. Nejhorší výsledky měl Grok 3 s chybovostí 94 procent.
AI vyhledávače si namísto přiznání, že nemají dostatek informací, často vymýšlely věrohodně znějící, ale nesprávné nebo spekulativní odpovědi. To se dělo napříč všemi testovanými nástroji. Ještě překvapivější je, že placené verze těchto AI vyhledávačů si v některých ohledech vedly ještě hůře než bezplatné. Ve svých chybných odpovědích byly „sebevědomější“, což vedlo k vyšší celkové chybovosti.
Neoprávněný přístup, neplatné URL
Studie také odhalila, že některé AI nástroje ignorují nastavení, která vydavatelé používají k zamezení neoprávněnému přístupu k jejich obsahu. Dokonce i když AI vyhledávače citovaly zdroje, často uživatele směřovaly na kopie článků na jiných webech, namísto na původní stránky vydavatelů. A aby toho nebylo málo, více než polovina webových adres (URL) poskytnutých některými AI vyhledávači byla vymyšlená nebo nefunkční.
Takové problémy jednoznačně vedou k rostoucímu napětí mezi AI společnostmi a vydavatelstvími. Vydavatelé chtějí, aby lidé četli jejich články na jejich stránkách, ale AI vyhledávače je často odkazují jinam, nebo dokonce poskytují nesprávné informace. Zástupci AI společností, jako jsou OpenAI a Microsoft, slibují zlepšení a podporu vydavatelů. Současný stav je nicméně znepokojivý.
Provozní ředitel časopisu Time Mark Howard se v této souvislosti nicméně opřel do uživatelů. „Pokud si v tuto chvíli někdo myslí, že kterýkoli z těchto bezplatných produktů bude stoprocentně přesný, pak je to jeho chyba,“ prohlásil dle serveru Ars Technica.
Je proto důležité, aby uživatelé vnímali limity těchto nástrojů a informace si ověřovali z více zdrojů. AI vyhledávače mají velký potenciál, ale zatím nejsou dostatečně spolehlivé. Cesta k důvěryhodným informacím je tak teprve na začátku.