Společnost Sony představila umělou inteligenci GT Sophy, která dokáže porazit jedny z nejlepších hráčů ve videohře Gran Turismo. GT Sophy (zkratka GT znamená Gran Turismo) je výsledkem spolupráce společností Polyphony Digital (PDI), Sony AI, a Sony Interactive Entertainment (SIE) a více 5 let výzkumu a vývoje.
„Gran Turismo Sophy představuje významný vývoj v oblasti umělé inteligence, jehož cílem není jen být lepší než lidští hráči, ale nabídnout hráčům stimulujícího soupeře, který dokáže urychlit a pozvednout hráčskou techniku a kreativitu na vyšší úroveň,“ uvedl ve středečním prohlášení Hiroaki Kitano, generální ředitel společnosti Sony AI. „Kromě přínosu pro herní komunitu věříme, že tento průlom představuje nové příležitosti v oblastech, jako jsou autonomní závody, autonomní řízení, vysokorychlostní robotika a řízení.“
Společnost Sony vycvičila svou umělou inteligenci pomocí hlubokého posilovacího učení, aby optimalizovala její schopnost udržet se na trati. „Sophy sleduje prostředí, například rychlost a zrychlení vozu, relativní polohu hranic trati a soupeřů, a také postup vozu po trati,“ vysvětlil Spranger, provozní ředitel společnosti Sony AI. „Na základě těchto vstupů se GT Sophy učí provádět akce, jako je použití plynu nebo brzdění.“
GT Sophy má za sebou trénink odpovídající více než 45 000 hodin
První výsledky byly působivé. Sophy během prvních dvou dnů tréninku porazila 95 procent lidí, kteří se proti ní postavili. Umělá inteligence pokračovala ve zkracování svých časů v závodech i během následujícího týdne.
Umělá inteligence GT Sophy byla poté otestována proti čtyřem profesionálním esportovým šampionům, GT Sophy řídila nezávisle na sobě 4 auta. Auta řízena umělou inteligenci se umístila na prvním, třetím, pátém a sedmém místě. Tím porazily své lidské protějšky na startovním roštu osmi vozů.
„Cítím se frustrovaný, to se mi ještě nikdy nestalo, když jsem bojoval s umělou inteligencí,“ řekl po prohře Tomoaki Yamanaka, jeden ze čtyř závodníků. „Jel jsem tak, jako bych jel proti člověku. To je opravdu úžasná věc.“
Gran Turismo se tak připojuje k dlouhému seznamu her, ve kterých umělé inteligence porazily lidi. V seznamu jsou například klasické hry jako šachy, Go, šógi nebo videohry jako Starcraft nebo Dota.