Rozhraní pro načítání dat z SSD disků DirectStorage konečně přichází na Windows. Společnost Microsoft ho oznámila v roce 2020 a do teď bylo již k dispozici na Xbox Series X/S. Novinka má přinést rychlejší načítání, lepší textury i vykreslovací vzdálenosti.
„Počínaje dneškem mohou být hry pro Windows dodávány s rozhraním DirectStorage. Toto veřejné vydání SDK zahajuje novou éru rychlého načítání a detailních světů v počítačových hrách tím, že umožňuje vývojářům plněji využívat rychlost nejnovějších úložných zařízení,“ uvedla společnost Microsoft na svém blogu.
Xbox Series X/S již DirectStorage používá a v červnu společnost Microsoft oznámila, že tuto funkci zavede i do systému Windows 11. Dnes ale od svého tvrzení společnost ustoupila a DirectStorage bude fungovat i na Windows 10. Windows 11 má ale podle společnosti zabudované nejnovější optimalizace úložiště a je doporučenou cestou pro hraní her.
Proč vůbec rozhraní DirectStorage potřebujeme?
Když spustíte hru, potřebuje data, jako jsou textury, modely postav a zvuk, aby se vám mohla zobrazit na obrazovce. Tato data jsou uložena na úložném zařízení, jako je pevný disk. Hra si tato data vyžádá prostřednictvím softwarových nástrojů známých jako Application Programming Interface (API).
Při stahování hry jsou ale její data komprimována, aby se ušetřil úložný prostor. GPU však komprimovaná data použít nemůže. Data tedy putují z paměti RAM do CPU, kde se dekomprimují. Odtud se data zkopírují do paměti VRAM v GPU, kde s nimi již může grafická karta pracovat.
Právě kvůli problémům s kompresí vzniká slabé místo systému v CPU, kdy procesor neustále dekompresuje data a tím pádem nestihá přebírat všechny požadavky od GPU. Dalším problémem je také to, že stávající rozhraní pro úložiště nejsou dělané na tak rychlé disky, které máme dnes, takže musejí data posílat v částech.
Jak funguje DirectStorage?
Na rozdíl od starých rozhraní jsou komprimovaná data odesílána přímo do GPU – a to všechna najednou. GPU tedy nemusí čekat na další data mezi vykreslováním snímků. Grafický procesor si tyto data potom dekompresuje sám a o dost rychleji. Rozhraní DirectStorage má v sobě totiž nejmodernější techniky dekomprese pro GPU.
Další výhodou je to, že DirectStorage využívá vyšší rychlost a šířku pásma, kterou nabízí SSD NVMe, která může dosahovat až GB/s. Na druhou stranu starší herní rozhraní čtou pomaleji – rychlostí v řádu MB/s.