V posledních dvou týdnech zabili dva čerstvě plnoletí střelci celkem 31 lidí. Své temné plány přitom přímo i nepřímo sdíleli v soukromých zprávách na sociálních médiích. Tyto platformy, které cílí konkrétně na mladé, nabízejí větší míru soukromí. Nemají však dostatečné prostředky k tomu, aby takový obsah odhalily. Napsal o tom deník The Wall Street Journal.
V polovině května zabil osmnáctiletý mladík Payton Gendron v supermarketu obchodního řetězce Tops Friendly Market v americkém městě Buffalo ve státě New York deset lidí a další tři zranil. Úřad FBI zločin vyšetřuje jako akt z nenávisti s rasovým podtextem, napsal Reuters.
Začátkem tohoto týdne rovněž osmnáctiletý Salvador Ramos zastřelil na texaské Robbově základní škole v městečku Uvalde 19 dětí, dvě učitelky a ještě předtím svou babičku, která se aktuálně nachází v kritickém stavu, informoval The Guardian.
Oba útočníci přitom používali sociální média, jako je Snapchat, Instagram, Discord a Yubo, na nichž své temné choutky sdíleli, upozorňuje deník The Washington Post.
Útokům se dalo předejít, kdyby tyto sociální platformy disponovaly účinnějšími nástroji pro detekci násilného obsahu.
Soukromí má své stinné stránky
Gendron při útoku na supermarket nejprve poslal pozvánku lidem do chatu v aplikaci Discord, kterou přijalo 15 uživatelů. V online místnosti se nacházely nenávistné a rasistické příspěvky s plány na krvavý útok, do této chvíle údajně soukromé.
Uživatelé také mohli v online místnosti sledovat živé video z Gendronova útoku, které bylo současně vysíláno na Twitchi. Aplikace video odstranila zhruba do dvou minut od zahájení streamu.
Salvador Ramos informoval skrze sociální média o útoku svou kamarádku. Napsal, že zastřelil svou babičku a jde vystřílet školu.
Společnost Meta potvrdila, že byla zpráva odeslána soukromě. Přes kterou aplikaci ale odmítla sdělit. Vrahův bývalý spolužák Stephen Garcia uvedl, že měl Ramos v oblibě aplikaci Yubo.
Tyto události varují před stinnou stránkou soukromí na sociálních médiích, které se přizpůsobují mladým uživatelům, přičemž nemají dostačující nástroje k detekci násilně zbarveného obsahu a zpráv.
Podobný obsah by na Facebooku, Twitteru či YouTube rozšířily algoritmy mezi miliony uživatelů. Nenápadný vrah by tak na sebe okamžitě upozornil.