Podle nového výzkumu provedeného společností Mozilla je tlačítko „nelíbí se mi“ neefektivní jako nástroj pro manipulování zobrazeného obsahu. Informoval o tom server Gizmodo.
Ve studii byly použity údaje od 22 722 uživatelů. Ti si nainstalovali rozšíření prohlížeče Mozilla RegretsReporter a kteří byli sledováni od prosince 2021 do června 2022. Jak uvedl server Gizmodo, výzkumníci analyzovali více než půl miliardy doporučení YouTube, která byla provedena poté, co uživatelé klikli na některý z nástrojů pro negativní zpětnou vazbu YouTube, jako jsou tlačítka „Nelíbí se mi“ nebo „Nedoporučovat kanál“.
YouTube’s Algorithm Reportedly Doesn’t Care if You ‚Thumbs Down‘ Videos https://t.co/724lERg6jy pic.twitter.com/Y9UH0bHNh5
— Gizmodo (@Gizmodo) September 20, 2022
Ačkoli výzkumníci připouštějí, že respondenti průzkumu nejsou reprezentativním vzorkem rozsáhlého a různorodého publika YouTube, třetina dotázaných uvedla, že používání ovládacích prvků YouTube zřejmě vůbec nezměnilo jejich doporučení videí. Jeden z uživatelů sdělil Mozille, že některá videa nahlásil jako spam, ale i tak je později v doporučených znova viděl. Respondenti často uváděli, že zablokování jednoho kanálu vede pouze k doporučení podobných kanálů.
„YouTube a mnoho dalších platforem funguje tak, že se spoléhají na pasivní sběr dat, aby mohly odvodit, jaké jsou vaše preference,“ uvedla Becca Ricks, vedoucí výzkumná pracovnice společnosti Mozilla, která je spoluautorkou studie. „Je to ale trochu paternalistický způsob fungování, kdy se tak trochu rozhodujete za lidi. Mohli byste se lidí ptát, co chtějí na platformě dělat, a ne jen sledovat, co dělají.“
Nejužitečnější akce je „Nedoporučovat kanál“
„Při analýze dat jsme zjistili, že kontrolní mechanismy uživatele YouTube nejsou dostatečným nástrojem k zabránění nežádoucím doporučením,“ napsali výzkumníci Mozilly ve své studii.
Nejúčinnější metodou ze čtyř aktuálních akcí byla výzva „Nedoporučovat kanál“, která zabránila 43 % nechtěných doporučení. Uživatelé, kteří odstranili videa ze své historie sledování, měli 29% úspěšnost. U akcí „Nelíbí se mi“ a „Nemám zájem“ se jednalo o 12 a 11 %.
Pro srovnání, kontrolní skupina měla špatnou míru doporučování videí kolem 40 %. Po odečtení doporučení videí ze stejného kanálu se toto číslo sníží na 30 %. Celková míra špatných doporučení ve všech režimech zpětné vazby se v průběhu času snížila nejméně o 10 procentních bodů.