Google se nedokázal obhájit vůči rozhodnutí EU, že společnost nezákonně omezovala Android a mobilní operátory. Musí zaplatit pokutu ve výši 4 miliard eur, napsal list The Guardian. Podle rozhodnutí soudu se Google pokusil upevnit dominantní postavení vlastního vyhledávače.
Google se nedokázal obájit vůči rozhodnutí druhého nejvyššího soudu, podle něhož technologický gigant mařil svobodu konkurence v podobě Androidu či operátorů mobilních sítí, uvedl deník The Guardian.
Společnost nyní musí uhradit pokutu ve výši 4,34 miliardy euro. Evropská komise pro hospodářskou soutěž navíc udělila Googlu protitrustové pokuty v celkové výši 8,25 miliardy eur v rámci třech vyšetřovacích procesů v průběhu deseti let.
Google fails to overturn €4bn fine over Android bundling https://t.co/x944W7pIZO
— The Guardian (@guardian) September 14, 2022
Soud podpořil rozhodnutí komise s tím, že se Google choval protisoutěžně. Požadoval totiž, aby výrobci mobilních telefonů předinstalovávali aplikace Google pro vyhledávání a Chrome jako podmínku pro provozování obchodu s aplikacemi Google Play.
Google měl také uvalit omezení na operátory mobilních sítí. „Obecný soud do jisté míry potvrzuje rozhodnutí komise, že Google uvalil na zařízení Android a mobilní operátory nezákonná omezení, aby upevnil postavení svého vyhledávače,“ uvedl soud.
Google cítí zklamání
Google má možnost se u evropského soudního dvoru, nejvyššího v EU, odvolat. Společnost vyjádřila ze soudního rozhodnutí zklamání.
„Jsme zklamáni, že soud své rozhodnutí v plném rozsahu neodvolal. Android vytvořil více možností pro každého, nikoli méně, a podporuje tisíce úspěšných podniků v Evropě a po celém světě,“ uvedl mluvčí Googlu.
Rozhodnutí soudu je motivací pro Margrethe Vestager, evropskou komisařku pro hospodářskou soutěž v Evropské komisi, která se pokusila neúspěšně zasáhnout proti technologickým gigantům Intel a Qualcomm.
Vestager se stala charakteristickou v boji vůči velkých nadnárodním technologickým společnostem. Povzbudila regulační orgány nejen v USA, ale po celém světě, aby ji následovaly jako příklad.
Ona zkoumá Google v oblasti digitální reklamy, zejména pak dohodu o reklamě mezi Googlem a Meta Platforms, dříve Facebook, Jedi Blue.
Zaměřuje se ale také na pravidla v App Store či online prodej a tržní praktiky společnosti Amazon.