Nedávný test Marka Robera ukázal, že Autopilot automobilky Tesla, který se spoléhá výhradně na kamerové systémy, trpí značnými omezeními. Při jeho testu vůz projel falešnou zdí na silnici.
Zatímco konkurenční technologie využívající lidar si i v nepříznivých podmínkách vedly lépe, Tesla setrvává u svého kamerového přístupu. Kritici proto pochybují, zda je možné s touto strategií skutečně dosáhnout páté úrovně autonomie, jak opakovaně slibuje Elon Musk.
Tesla Autopilot runs right through an invisible wall during @MarkRober LiDAR vs Vision only test. Do you think Tesla FSD would also do the same?@Tesla_AI @aelluswamy pic.twitter.com/CYVuUQW9Jo
— Innovating (@InnovatingCoin) March 15, 2025
Strategie Tesly už nějakou dobu vyvolává vášnivé debaty. Hlavně proto, že většina výrobců spoléhá na širší sadu senzorů včetně lidaru a radaru. Tesla však zůstává u metody založené pouze na vidění a radary ze svých vozidel odstranila. Elon Musk, generální ředitel společnosti, i nadále věří v potenciál tohoto přístupu. Tvrdí, že jakmile Tesla zdokonalí své autonomní systémy, bude schopna rozšířit jejich nasazení rychleji než konkurence.
Přesto zůstává mnoho odborníků skeptických, zejména vzhledem k tomu, že současné systémy Tesly zatím nepřekročily úroveň 2 asistenčních funkcí. Musk sice trvá na tom, že „systém Vision plus neuronová síť je navržen tak, aby fungoval jako lidský řidič,“ zároveň se ale setkává s opakovanou kritikou poukazující na přirozené limity kamerových řešení v náročných povětrnostních a světelných podmínkách.
Kamera vs. lidar
Nedávné testy, které provedl youtuber Mark Rober, dále demonstrují rozdíly mezi Autopilotem Tesly a technologiemi spoléhajícími na lidar. V kontrolovaných podmínkách si Tesla Model Y dokázala poradit s figurínou dítěte za dobré viditelnosti. V husté mlze a silném dešti se však objevil výrazný propad účinnosti.
Lidarové systémy s laserovou detekcí se oproti tomu ukázaly jako odolnější vůči nepříznivému počasí. Rober také poukázal na to, že kamery vyhodnocují překážky na základě viditelných detailů. To může vést k chybám u „falešných“ objektů, zatímco lidar dokáže odlišit pevné předměty od pouhých vizuálních iluzí.
Bývalý inženýr NASA a zakladatel společnosti CrunchLabs na svém kanálu popisuje test, který je jako vystřižený ze starého krátkého filmu Looney Tunes. Dokáže falešná namalovaná zeď „obelstít“ Teslu s autopilotem, aby havarovala?
Komentář z magazínu Electrek přitom připomněl, že „žádné z dnešních vozidel Tesla pravděpodobně nedosáhne autonomie úrovně 5, jak Elon Musk dříve naznačoval.“ Diskutuje se i o tom, zda by přidání radarů a lidarů nevedlo k vyšší bezpečnosti. Musk v minulosti připustil, že „radar s velmi vysokým rozlišením by byl lepší než čisté vidění,“ ale trval na tom, že takový radar zatím není k dispozici.
Navzdory kritice je Tesla rozhodnutá pokračovat v současné strategii a její příznivci věří, že se s rozvojem neuronových sítí podaří vyřešit i zásadní technické překážky. Ve výsledku je zřejmé, že cesta k plně autonomnímu řízení zůstává komplikovaná. Ať už Tesla nakonec k lidaru přistoupí, či nikoli, otázka nasazení pokročilých senzorů a dalšího zlepšování softwaru bude stěžejní pro dosažení spolehlivé a bezpečné autonomie.