Ve významné právní bitvě zahájila vláda Spojených států s podporou vládních úředníků z více než desítky států soudní proces zaměřený na mocný reklamní byznys společnosti Google.
Katalyzátorem tohoto sporu se staly stížnosti týkající se údajných monopolních praktik této korporace na trhu reklamních technologií. Tento případ představuje klíčový okamžik pro budoucnost práva hospodářské soutěže a mohl by vést k rozsáhlým reformám v oblasti online reklamy.
Soudní proces začal v pondělí a předsedá mu soudkyně Leonie Brinkema u okresního soudu USA pro východní okres Virginie. Jádrem sporu je tvrzení, že se společnost Google dopouští protisoutěžního chování. Zejména prostřednictvím své reklamní technologie, která údajně dominuje trhu a narušuje hospodářskou soutěž.
Ministerstvo spravedlnosti (DOJ) tvrdí, že praktiky společnosti Google, včetně akvizice konkurentů, vyvíjení nátlaku na podniky a ovládání podstatných prvků reklamního dodavatelského řetězce, vedly k navýšení nákladů inzerentů a snížení příjmů vydavatelů.
Google's lucrative ad tech business goes on trial https://t.co/J3rg3Fg0tx
— BBC News (World) (@BBCWorld) September 9, 2024
„Tento případ je klíčový nejen pro společnost Google, ale pro celý trh digitální reklamy,“ prohlásil před soudním jednáním jeden z právních expertů. „Americká vláda se fakticky snaží nově definovat fungování online reklamy.“ Vláda požadovala potenciální rozpad reklamních technologií společnosti Google. Včetně odprodání DoubleClicku, akvizice v hodnotě několika milionů dolarů, kterou Google začlenil do svého obchodního modelu. Google ovládá odhadem 87 procent amerického reklamního trhu, přičemž tuto dominanci si podle federálních regulátorů udržuje díky pochybným praktikám.
Útok na technologické giganty
Společnost Google na svou obhajobu tvrdí, že reklamní sektor je konkurenční a že její služby představují zásadní přínos pro malé a střední podniky. „Miliony malých, středních a velkých podniků si vybírají reklamní ekosystém společnosti Google, protože funguje,“ argumentovala společnost Google u soudu. Tvrdí, že žaloba ministerstva spravedlnosti je plná mylných představ, a odvolává se na pokles nákladů na reklamu. Ten má svědčit o tom, že na trhu se daří spíše konkurenci než útlaku.
Soudní proces navíc představuje širší útok na vliv velkých technologií, přičemž Google je jedním z několika technologických gigantů, kteří čelí kontrole. Po předchozím rozhodnutí, které označilo společnost Google za nelegální monopol v oblasti vyhledávání, tento případ podtrhuje odhodlání vlády prosazovat zákony o hospodářské soutěži vůči velkým korporacím, které přetvářejí digitální ekonomiku.
Daniel Francis, odborný asistent na Newyorské univerzitě, řekl: „Tento soudní proces by mohl stanovit důležité precedenty pro uplatňování antimonopolních zákonů na technologické firmy.“
V řízení vypovídá celá řada svědků. Včetně současných i bývalých vedoucích pracovníků významných subjektů, jako jsou Comcast a Disney, a také vlastních zaměstnanců společnosti Google. Důsledky soudního řízení přesahují rámec společnosti Google. Odborníci poznamenávají, že vítězství vlády by mohlo dramaticky změnit ekosystém online reklamy. Z toho by mohli těžit nezávislí vydavatelé a inzerenti, kteří spoléhají na spravedlivější hospodářskou soutěž.