Dospívající a mladí lidé se stále více odvracejí od tradičních médií a zprávy konzumují převážně na sociálních sítích, ukázal výzkum společnosti Ofcom. Nejčastěji přitom čerpají informace od soukromých osob, které mají ve sledování, místo oficiálních zpravodajských účtů. V případě vyšších věkových kategorií stále převládají tisková, televizní a rozhlasová zpravodajství. Informovala o tom stanice BBC.
Podle výzkumu společnosti Ofcom stále více dospívajících a mladých lidí ke sledování zpráv využívá místo tradičních médií sociální sítě.
Počet uživatelů sledujících zprávy na sociální síti TikTok se od roku 2020 do roku 2022 zvýšil z 800 000 na 3,9 milionu, píše BBC.
BBC News – Teens shun traditional news channels for TikTok and Instagram, Ofcom sayshttps://t.co/Ekg0PCgiV4
— Amstel News (@amstelnews) July 21, 2022
Polovina uživatelů konzumujících zprávy na TikToku je ve věku 16 až 24 let. Účastníci, kteří se studie zúčastnili, uváděli, že nejvíce informace čerpají u jiných osob, které mají ve sledování. Celkem jde o 47 % dotázaných. Oficiální zpravodajské účty sleduje pouze 24 % z nich.
Sociální síť Instagram ve vlastnictví společnosti Meta, dříve Facebook, se stala mezi teenagery a mladými lidmi nejoblíbenější platformou svého druhu. V letošním roce jej používalo 29 % dospívajících a mladých osob. YouTube a TikTok se v oblíbenosti nacházejí těsně za Instagramem.
Zprávám tolik nedůvěřují
Ve vyšších věkových skupinách stále dominují tištěná, televizní a rozhlasová zpravodajství. „Je stále méně pravděpodobné, že si vezmou noviny nebo naladí zprávy,“ řekl o mladších konzumentech ředitel Ofcom Yih-Choung Teh.
„Zatímco mladí lidé považují zprávy na sociálních sítích za méně spolehlivé, hodnotí tyto služby kladně za poskytování řady názorů a aktuální příběhy dne,“ vysvětlil Choung Teh.
TikTok video of woman harassed viewed over a million times https://t.co/b6G8z6tHlQ
— BBC News (UK) (@BBCNews) July 20, 2022
Zprávám na TikToku podle jeho výzkumu důvěřuje pouze 30 % dotázaných dospívajících a mladých lidí.
O tom, že je TikTok opravdu populární, hovoří další statistiky. Začátkem týdne se na TikToku objevilo video se studentkou obtěžovanou neznámým mužem na ulici v Cardiffu. Záznam měl více než dva miliony shlédnutí.
Jako důkaz popularity moderních způsobů konzumace aktuálního dění může posloužit také ostře sledovaný soudní proces mezi Amber Heard a Johny Deppem. Soudní spor dominoval na platformách pro sdílení videa. Nejvíce osob sledovalo živé záznamy přímo z líčení na YouTube.