Prodeje výrobce ikonických iPhonů Apple ve čtvrtém loňském čtvrtletí klesly o 5 procent. Jedná se o nejhorší výsledky od roku 2019. Apple doplatil hlavně na komplikace v Číně. Prodeje mu klesaly po celém světě. Informovala o tom televize BBC News.
Prodeje americké společnosti Apple se v posledním loňském čtvrtletí v meziročním srovnání s rokem 2021 propadly o 5 procent, což je nejvíce od roku 2019. Tim Cook přiznal, že se firma pohybuje v „náročném prostředí“.
Během konferenčního hovoru s investory přiznal, že ani Apple není imunní vůči aktuálnímu světovému dění. Firmu ovlivnilo přerušení dodávek z Číny, válka na Ukrajině a ekonomická krize pramenící z rostoucích cen potravin, energií a pohonných hmot.
Apple sales in biggest fall since 2016 https://t.co/lmY2K1fBYx
— BBC News (World) (@BBCWorld) February 3, 2023
„Vzhledem k tomu, že svět stále čelí bezprecedentním událostem… víme, že Apple vůči tomu není imunní,“ citovala stanice BBC News šéfa Apple, který přiznal, že pokles prodejů zaznamenal po celém světě u většiny jeho produktů.
Prodeje iPhonů se propadly o více než 8 procent a počítačů Mac 29 procent. Zisky Apple kvůli tomu poklesly o 13 procent na 30 miliard dolarů.
Hlavní problém? Čína
Investor Roger McNamee v pořadu BBC Today řekl, že největším problémem Apple je jeho dodavatelský řetězec v Číně, a to kvůli nulové toleranci země vůči covidu-19 a dost možná i geopolitickému napětí.
Apple má v Číně drtivou většinu výroby. Přísné pandemické restrikce a nepokoje v největší továrně na výrobu iPhonů v Čeng-čou vedly k zastavení dodávek Apple v předvánočním období. Z toho důvodu firma diverzifikuje výrobu a její značnou část přesouvá do Indie.
Společnost Canalys zabývající se analýzou trhu uvedla, že počet prodaných smartphonů se v loňském roce propadl o 22 procent. Ekonomická krize totiž zasáhla technologický trh nejsilněji.
Kvůli krizi životních nákladů kupují spotřebitelé elektroniku méně a technologičtí giganti mají nižší příjmy a vyšší náklady. Například Amazon oznámil propad tržeb v posledním loňském čtvrtletí o 9 procent a mateřské společnosti Googlu Alphabet tržby vzrostly jen o 1 procento.