Společnost Opera v pondělí oznámila, že ve svém stejnojmenném prohlížeči Opera umožní používat URL adresy, v kterých se objevují jen emoji, aby „vnesla do internetu novou úroveň kreativity“. Integrace je součástí partnerství se společností Yat, která umožňuje vlastnit personalizované řetězce emotikonů.
„Od spuštění celosvětové sítě pro veřejnost uplynulo téměř 30 let a v oblasti webových odkazů nedošlo k velkým inovacím: lidé stále uvádějí ve svých adresách URL doménu .com,“ uvedl v tiskové zprávě Jorgen Arnesen, výkonný viceprezident mobilní divize společnosti Opera.
Jedinečné řetězce emoji se nazývají Yats a jejich majitelé je mohou tokenizovat jako NFT na blockchainu Ethereum. Společnost plánuje umožnit uživatelům propojit jejich Yats s elektronickými platbami.
Yaty mají velikost od jednoho do pěti znaků a mohou se prodávat od několika dolarů až po stovky tisíc dolarů. Nejdražší Yat byl zlatý klíč s jedním znakem, který se v polovině roku 2021 prodával za 425 000 dolarů.
Spoluzakladatel společnosti Yat Naveen Jain uvedl, že domény Yat umožňují uživatelům přizpůsobit si svou internetovou identitu. Potenciálně mohou také zviditelnit tvůrce, umělce a další osoby na internetu. Společnost představila stránky Yat 1. února.
Podle společnosti patří mezi první uživatele Yatů hudebníci. Jedním z příkladů je Kesha (🌈🚀👽), dále můžete navštívit webové stránky Steva Aokiho (🎂🎵) nebo Lil Waynea (👽🎵) či podcast Questlove „Questlove Supreme“ (❓❤️) na iTunes.
Díky integraci do prohlížeče Opera nebudou muset uživatelé zadávat část webové adresy stránky Yat s koncovkou y.at, jako je tomu v jiných prohlížečích. Takže pokud se chcete dostat na stránku Yat zpěvačky Kesha v prohlížeči Opera, stačí zadat do vyhledávacího pole „🌈🚀👽“.
Nový vektor útoku pro phishingové podvody?
Webové adresy s emoji se sice mohou zdát zábavné, ale bezpečnostní experti mohou nad myšlenkou nahrazení tradičních webových adres emoji pochopitelně pozvednout obočí.
Společnost Yat se naštěstí nad tímto problémem alespoň trochu zamyslela a v dokumentaci API podrobně popisuje, jak chce těmto typům útoků zabránit. Velká část této prevence souvisí se záměrným určováním, které emoji byly zahrnuty a které byly vyloučeny.
„10 % mužů je barvoslepých, takže barva je vektorem phishingového útoku,“ vysvětluje společnost na jednom konkrétním příkladu. „Zařadili jsme například ❤️. Měli bychom tedy vyloučit jiné barvy, například 💙 a 💜.“