Společnost NASA odložila včerejší let malé helikoptéry „Ingenuity“ po tom, co poslední test skončil dříve, než bylo očekáváno. Let se neuskuteční dříve než ve středu 14. dubna.
Přerušený test
Během vysokorychlostního testu rotorů skončila předčasně sekvence, která vede k přechodu počítače z režimu „Před letem“ do režimu „Let“. Test byl ukončen kontrolním programem, který dokáže upozornit systém na případné chyby.
„Tým, který má vrtulník na starost, kontroluje nyní telemetrii, aby diagnostikoval a pochopil problém. Poté naplánují další test“ uvedla společnost NASA na svém blogu. Pokud test uspěje, stane se Ingenuity prvním vrtulníkem řízeným na jiné planetě.
Dokáže přežít studené noci
Zatím skonal vrtulník několik milníků, například dokázal vrtět čepelemi a přežil mrazivé chladné noci. „Potvrdilo se, že máme správnou izolaci, správné ohřívače a dostatek energie v baterii na přežití studené noci.“ popsala projektová manažerka Mimi Aungová.
Pokud Ingenuity v příštím testu úspěšné vzlétne, bude tento 1,8kg vrtulník vysoký půl metru létat asi celkem 30 sekund. Zvedne se do výšky 3 metrů, otočí se, pořídí fotografii a přistane. Pokud bude tento let úspěšný, mohla by Ingenuity letět tento měsíc až čtyřikrát.
Co to vůbec je Ingenuity?
Je to malé autonomní rotorové letadlo, které se chystá vzletět na Marsu. Je poháněno čipsetem Qualcomm Snapdragon 801, který se nachází ve většině smarphonů s Androidem z let 2014 a 2015. Vrtulníky by mohly v budoucnosti lehce prozkoumat skalnatý terén a těžce dostupná místa nebo dokonce rychle přepravit lehké vybavení.
Proč je létání na Marsu tak těžké?
Jedna z největších překážek je řídká atmosféra, proto se musí čepele vrtulníku otáčet až 2537krát za minutu, ve srovnání s 300 až 500 potřebnými otáčkami za minutu na Zemi. Dalším problémem je vzdálenost 280 milionů kilometrů mezi Zemí a Marsem. V této vzdálenosti by trvalo až 15 minut, než by se signál ze Země dostal na Mars. S takovým zpožděním je téměř nemožné ručně ovládat vrtulník, takže musí Ingenuity létat samostatně a musí se spoléhat jen na své senzory.