Žádné fotky, žádné texty, žádné lajky. Nová sociální síť s názvem Clubhouse přichází s úplně novým formátem. Obsah zde uživatelé tvoří spontánně hlasem, a to prakticky tak, že si spolu povídají v reálném čase. Nový fenomén internetu už zkouší tisíce Čechů.
Sociální síť Clubhouse vznikla loni na jaře ve Spojených státech. Do Evropy se však ve větší míře dostala s odstupem času až zkraje nového roku. Masivní nárůst českých uživatelů přišel okolo 18. ledna a stále rychle stoupá. Aktuálně patří Clubhouse mezi top 3 nejstahovanější bezplatné aplikace v Apple Store. Počet českých uživatelů se nyní pohybuje okolo 4000.
Exkluzivně jen pro zvané
Audiochatovací platforma Clubhouse běží stále jen v beta verzi a pro vstup do jejího prostředí potřebujete pozvánku, kterou vám může věnovat pouze stávající uživatel. Síť je zároveň otevřená jen pro majitele zařízení využívající operační systémy iOS. Prozatím – v brzké budoucnosti má start-up ambici nabídnout Clubhouse i majitelům androidů.
Punc exkluzivity a potřeba být včas u něčeho nového samozřejmě vybízí k hromadnému kšeftaření s pozvánkami. Na Ebay je seženete v průměru za 100 dolarů / kus. Do nové sítě lze však vstoupit i na úrovni – třeba tím, že získáte pozvánku za příspěvek libovolné prospěšné neziskové organizaci.
Jak to funguje uvnitř?
Na této platformě nelze nic posílat, nikoho zde neuvidíte a po skončení debaty po vás nic nezůstane. Žádný záznam. Všechny debaty – od hospodského tlachání až po odborné diskuse – probíhají v tzv. růmkách (rooms), kde buď můžete jen poslouchat nebo se aktivně zapojit. Každá růmka má své dané téma a je jen na vás, které si vyberete. Najdete zde i takové kuriozity jako je meditační růmka. V jiné vás zase něčí hlas bude uspávat.
Zatím není úplně jasné, jakým směrem se bude nová síť ubírat, a zda se její kreativní potenciál plně rozvine v něco smysluplnějšího. V současné době jsou 2 miliony jejích uživatelů po celém světě ve fází oťukávání a zkoušení. Každopádně síť už zaujala řadu osobností, se kterými lze v reálném čase promluvit a být jim blíž než třeba při live streamech na Facebooku či Instagramu. A to je pro běžné uživatele celkem lákavá nabídka.
Mezi nejsledovanější české uživatele sítě Clubhouse patří Janek Rubeš, Petr Mára, Dominik Feri nebo Kovy.